Pogo2

O modelu lodi

Pogo 2 je loď spadající do lodní třídy Mini 650/6.50 (někdy také nazývané Mini Transat). Jak se z názvu třídy asi zřejmé, jedná se o 6,5 m dlouho loď (21 stop) s šířkou téměř 3 metry.

Designérem lodi je Jean Marie Finot, který založil v roce 1969 svou společnost pod názvem Group Finot. Po dobu své existence navrhli přes 120 různých modelů lodí mezi kterými jsou mj. známé lodě Beneteau řady Oceanis a First, dále lodě Pogo, Comet, Moorings nebo třeba pár kusů z řady Grand Soleil. Mezi úspěšné legendy z ateliéru Group Finot patří například Beneteau Figaro, Pogo 12.50, First 27.7 nebo First Class 7.5 a 8 ale také například moderní Pogo 44.

Loď byla zkonstruována pro tzv. single-handed či short-handed offshore závody ve třídě Mini. Vyvrcholením závodů třídy Mini je pak závod Mini Transat, kdy se účastníci vydávají na sólo plavbu přes Atlantský Oceán.

Mini Transat je největší a nejdůležitější závod v rámci třídy Mini. Při tomto závodu se pluje přes Atlantský Oceán, nejčastěji v pasátových větrech které vanou z Evropy či od západního pobřeží Afriky směrem do Karibiku. Při přeplavbě Atlantiku se proto obvykle pluje většinu času na zadoboční kurzy. Z toho také vycházející požadavky na lodě Mini – je kladen velký důraz na enormní plochu oplachtění a stabilitu primárně pro plavbu na zadoboční větry. Trochu zjednodušeně můžeme říct – proto ten enormní čelen, obrovský genakr a co největší šířka lodi (samozřejmě v rámci regulí a nařízeních třídy Mini).

Konstrukce lodi je laminátová, stěžeň a ráhno jsou vyrobeny ze slitiny hliníku. Typickým poznávacím znakem lodí Mini je enormně dlouhý čelen (2,4 metru), na kterém se tyčí genakry přes 70 m2, ne jinak je tomu u Pogu 2. Hlavní plachta má obvykle 24 m2, gena pak 18 m2.

Pogo 2 - nákres

Loď se stala legendou a nejednoho jachtaře zlákala po zkouknutí youtubu videa, kdy loď pluje ve skluzu na zadoboční vítr běžně a s lehkostí přes 20 uzlů.

Ačkoliv je loď dlouhá pouze 21 stop, díky její šířce je uvnitř poměrně prostorná a nalezneme v ní 4 místa na spaní. Vybavení jako je záchod, sprcha či kuchyň s lednicí na Pogu 2 rozhodně nenajdete, ale vše se dá vyřešit poměrně efektivně kempovacím vybavením, kterým se dá loď dovybavit i pro delší přeplavby.

Základní parametry

Celková délka (LOA)………………………………….6.50 m

Šířka (Max Beam)……………………………………..2.97 m

Ponor (Draught)……………………………………….1.60 m

Výška stěžně (Mast Height Clearance)…….11.00 m

Hmotnost (Displacement)…………………………975 kg

Balast (Ballast)………………………………………….430 kg

Max. kapacita (B – Offshore)……………4 os. (370 kg)

Max. kapacita (C – Inshore)……………..6 os. (520 kg)

Typ riggingu (Rigging Type)…………….Frakční sloop

Kýl, korm.list (Keel, Rudders)….Fin kýl + dva k. listy 

Oplachtění

Hlavní plachta (Main Sail)…………………………….24 m2

Gena (Genoa)………………………………………………18 m2

Kosatka (Jib/Solent)……………………………………..12 m2

Bouřková kosatka (Storm Jib)…………………………4 m2

Spinakr – malý (Little Spi)………………………………48 m2

Spinakr – velký (Big Spi)………………………………..72 m2

Oplachtění proti větru (SA – Upwind)……………36 m2

Oplachtění po větru (SA – Downwind)…………..96 m2

Výrobce, Třída

Loděnice (Builder)…………………………..Pogo Structures

Designér (Designer)….Jean Marie Finot (Group Finot)

Lodní Třída (Class)………………………………………Mini 650

Produkce………………………………………………………….2001

Kalkulované ukazatele

Oplachtění/Hmotnost (SA/Disp)………………….37.87

Balast/Hmotnost (Bal/Disp)………………………..42.99

Hmotnost/Délka (Disp/Len)………………………101.44

„Ukazatel komfortu“ (Comfort Ratio)……….7.60 m

Předchůdci a Nástupci

První generace Poga Mini byla navržena Pierre Rolandem. Začala se vyrábět v roce 1994. Výroba trvala až do roku 2002, kdy byl vyroben poslední kus této lodi. Dohromady bylo vyrobeno 124 lodí a pro loděnici Pogo Structures byla tato loď důležitým milníkem a velkým úspěchem.

Pogo 1 bylo úspěšné nejen v prodejích, ale také v soutěžích v rámci třídy Mini. Dle zdrojů výrobce vyhrál model Pogo 1 všechny závody třídy Mini mezi lety 1996 a 2002.

Oproti všem následujícím generacím mělo Pogo 1 ještě klasický spinakr. Z nákresu je vidět, že i tvar trupu se oproti dalším generacím dost lišil, kdy nejširší část lodi je více vpředu oproti novějším více „šípovitým“ tvarům trupů Poga 2 a Poga 3. Kýl byl do tvaru L (jako je tomu i u druhé generace). Většina váhy kýlu je koncetrována v bombě na konci (jak je tomu i u dalších generací). Z dostupných údajů to vypadá, že Pogo 1 bylo o něco těžší než následující generace.

Pogo první generace se stalo legendou, kterou si lidé kupují jako rychlou „cruisovou“ loď. Dodnes se ale najdou i kusy, které se účastní závodů třídy Mini včetně závodu Transat 6.50.

Druhá generace Poga Mini je samozřejmě ta nejlepší, protože tu vlastním já 😀 Tvarem trupu se podobá třetí generaci, jen má stále ještě ostřejší tvar přídě oproti „Trojce“. O Pogu 2 se v tomhle textu nebudeme víc rozepisovat. Detailnějšímu představení mého modelu se věnuji výše.

Pogo Class Mini 650 - srovnání modelů

Třetí generaci Poga Mini navrhl Guillaume Verdier. První Pogo 3 vyjelo z pásu v roce 2014 a výroba trvá dosud. Oproti první a druhé generaci má Pogo 3 již kýl tvaru T, je cca o 100 kg lehčí, genakr nabyl o 10 m2 a příď lodě se zakulatila, jak tomu začalo být u sportovních lodí dnešní generace. Poměr balastu a váhy lodi se u třetí generaci dostal na úctyhodných 50 % (předchozí generace měli poměr kolem 43 %). Od roku 2016 až do teď Pogo 3 vyhrálo všechny závody třídy Mini.

Pogo Foiler je prototypem a jakousi poslední generací Mini 6.50 od loděnice Pogo Structures. Loď navrh opět Guillaume Verdier (stejně jako Pogo 3).

Toto kontroverzní „letadlo“ se může účastnit závodů Mini v rámci tzv. „Experimental Prototype Class“. Pogo foiler oproti předchozím generacím poznáte jednoduše podle přídě, která je zcela oblá, ne nepodobná botě. Loď je opět délky 6.50 m, šířky 3 m.

Oproti předchozím generacím si lze všimnout naklápěcího kýlu s ponorem 2 m (všechny předchozí generace měli ponor 1.6 m) a nepřehlédnutelných foilů do tvaru T na každé straně (typově podobné foilům známých z třídy AC75 z Amerického poháru). Váha lodi klesla na cca 800 kg (zdroje uvádí váhu různě – od 730 až po 830 kg).

Chceš plout se mnou?