Moje Pogo

Příběh mého Poga

Přečtěte si příběh o mé lodi, co všechno koupi předcházelo, jak jsem se k lodi dostal a proč jsem si vybral právě Pogo 2.

Moje požadavky a hledání té pravé

Dlouho jsme hledad loď, která bude schopná plout jak u nás na Slapech nebo na Lipně, tak plnohodnotně na moři. K tomu pro mě bylo klíčové, aby byla loď převozitelná za osobním autem (ideálně se sklápěcím nebo zasouvacím kýlem), abych na ní mohl spát a plout i delší plavby, aby náklady na její údržbu byly snesitelné a v neposlední řadě mám rád sportovnější styl jachtingu, takže jsem chtěl jezdivou loď, ideálně skluzovou, ale ovladatelnou i v menším počtu lidí.

S myšlenkou koupě lodi jsem koketoval už celkem dlouho a pořád jsem zkoumal, jaká loď by splňovala mé požadavky. Když ale skloubíte všechny mé požadavky a nechcete za loď utratit větší miliony, zjistíte, že není úplně jednoduché najít tu pravou.

Když je loď pohodlná a více vybavená, je často taky už poměrně těžká, což znamená, že není zas až tak jezdivá a u starších ročníků lodí najdete těžko komfortní skluzovou loď. Když je loď jezdivá, je opravdu těžké najít loď, která má aspoň trochu nějaký „komfort“ (pod komfortem u takovéto lodi myslím, aby se na ní dalo aspoň pár dní přespat, posadit se v uvnitř, mít kam dát uvnitř vařič a přenosnou lednici).

V jisté chvíli byl také můj požadavek oddělený záchod s možností sprchy, ale z toho jsem rychle ustoupil. Protože najít převozitelnou loď, která jede ve skluzu a zároveň má plnohodnotný záchod, je v rámci starších lodí, které nestojí x milionů skoro nereálné.

Jak jsem k Pogu přišel

Už z dřívějška jsem věděl o Mini Transat lodích, ale jelikož jsem spíš koukal po lodích, které budou mít ideálně tzv. „Lifting keel“, nevěnoval jsem všeobecně lodím s pevným kýlem příliš velkou pozornost. Dalším důvodem, proč jsem se na Mini Transat lodě nezaměřoval, byla cena těchto lodí, která byla ve většině případů vyšší, než jsem chtěl za loď dát. Ceny se mi přeci jen za Mini 650 zdály být poměrně vysoké na to, že se jedná jen o 6,5 m dlouho loď. V neposlední řadě jsem se snažil hledat lodě s maximální šířkou do 2,55 m, abych nemusel řešit zvláštní povolení na silnice při převozu lodi.

Pravidelně jsem sledoval inzeráty a jeden večer jsem našel na boat24.com inzerát s Pogem 2, které je na Ženevském jezeře s velice slušným vybavením a oplachtěním. Po kontaktu majitele a zjištění, že se jedná o velice solidního a poctivého Brita žijícího ve Švýcarsku, jsem se do jeho Poga trochu zamiloval (i přes absenci některých jmenovaných kritérií). Problém byl v tom, že o loď byl enormní zájem. Trochu jsem měl štěstí, že jsem byl jedni z prvních, kdo se Britovi na inzerát ozval, ale jak to tak bývá, nabídka nemohla přijít v lepší okamžik, kdy nárůst počtu nakažených osob v ČR lámal světové žebříčky a čerstvě byl vyhlášen nouzový stav a zákaz cestování i z okresu do okresu v rámci ČR. Věděl jsem, že ze dne na den do Švýcarska nemůžu a informace bývalého majitele, že během následujících 5 dní mají přijet 3 další zájemci, mě fakt nenechala rozhodně klidnou.

Pogo 2 - Thunderbird 1

Bylo mi celkem jasné, že pokud na nabídku nekývnu hned, loď zmizí jak pára nad hrncem. Tím, že byl bývalý majitel tak vstřícný, poprosil jsem ho o detailní fotky a videa, dle kterých jsem mu slíbili, že se obratem rozhodnu a dám mu do večera vědět, jestli loď vezmu nebo jí nechám jiným. Poslání fotek a videí předcházel videohovor, kde mi celou loď naživo ukázal, takže jsem ztratil obavy z toho, že by loď byla vymyšlená akce podvodníka, který si chce jen namastit kapsu.

Brit byl po mailech, po telefonu, i během videohovoru tak solidní, že jsem neměl obavy, že by šlo o nějaký podvod, navíc poslal fotky/videa, loď ukázal naživo, nafotil i všechna místa, která by se mi teoreticky nemusela příliš líbit, což ještě rozhodně zvýšilo mou důvěru v majitele lodi. Zkrátka jednání džentlmena z Británie skloubené se švýcarskou precizností.

Večer jsem dostal asi 200 fotek a 10 videí, inventární list obsahující kompletní příslušenství včetně 3 sad oplachtění. Vše vypadalo z fotek a videí suprově. Jediná věc snad byla, že loď stála delší dobu a nebyla úplně vyčištěná, ale to přeci není nemoc. Vyčistím! Nebylo co řešit. Když mu na to nekývnu, bude pryč. Jdu do toho!

Za pár dní jsem  již po mailu řešil podepsání smlouvy a převod peněz. Pak začalo plánování, jak v týhle debilní době dopravit Pogo do Čech.

Tím, že jsem stále na dálku pracoval tou dobou pro Univerzitu v Lyonu, měl jsem s nimi stále platnou pracovní smlouvu, která by mohla být dobrým argumentem pro uskutečnění cesty a Ženevský jezero je přeci po cestě do Lyonu, ne? .-) Využil jsem této příležitosti, nakoupil věci související s převozem (kurty, značení nadrozměrného nákladu atd), zjistil všechny podmínky související s covid testy a cestou přes Rakousko (Německo mělo tou dobou zavřené hranice) a jelo se.

Loď jsem po dovezení komplet vyčistil, obrousil a natřel novým antifoulingem, zrevidoval její vybavení a začal jí vybavovat podle svých představ.

8.5.2021 šel Pogouš na vodu na Slapech a vztyčili jsme stěžeň. 29.5. měl Pogouš premiéru s plachtami. Pocity při první jízdě na plachty byly úžasný. Ta loď je naprostá pecka, vše je brilantně vymyšleno, vše je geniálně zpřevodováno a krásně se chová. Jen ten břeh se vždycky blíží velmi rychle – Slapy jsou jí zkrátka malé a je vidět, že by se chtěla rozlítnout na dlouho vzdálenost. Na druhou stranu Slapy budou dobrou průpravou a na naučení rychlých obratů a manévrů a rychlého reagování. Brzy pak zas napíšu update, jak si s Pogoušem užívám .-) Mějte se fajn.

Chceš plout se mnou?